קורות חיים אשר כתובים היטב יתנו לכם יתרון משמעותי בחיפוש העבודה שלכם. כתיבת קורות חיים יכולה להיות מורכבת עבור רוב האנשים, לכן כתבנו את המאמר "איך לכתוב קורות חיים". בעזרתו יהיו לכם קורות חיים מדהימים שירשימו כל מעסיק – בקלות ובמהירות. במדריך שכתבנו תוכלו להפוך את קורות החיים שלכם למקצועיים, תוך 7 שלבים מהירים:
  1. עקרונות חשובים
  2. היכן ליצור את קורות החיים
  3. מראה כללי ותבניות עיצוב
  4. מבנה קורות החיים
  5. תוכן
    1. פרטים אישיים
    2. הקדמה
    3. ניסיון מקצועי
    4. מיומנויות
    5. השכלה
    6. ממליצים
  6. מגייסים ומערכות גיוס
  7. קורות חיים לתפקידי רילוקיישן
עקרונות חשובים של כתיבת קורות חיים
ישנם אנשים ששולחים קורות חיים למגוון משרות אך אינם מקבלים אף מענה, אך מצד שני ישנם אנשים שמקבלים תשובה עבור כל משרה ששלחו לה קורות חיים – איך זה יתכן? ישנן מס' סיבות שעשויות לגרום לכך: קשרים, כישורים ומזל - אך הסיבה העיקרית נמצאת בידיים שלכם והיא איכות קורות החיים. קורות החיים הם השלב הראשון והחשוב ביותר בחיפוש עבודה. זוהי עבודת שיווק לכל דבר ותצטרכו למכור את עצמכם כדי להתבלט על כל השאר. לפי מחקרים בשוק התעסוקה, רוב מוחלט מקורות החיים אינם עובדים את הסינון הראשוני! הסיבה לכך היא שלכל משרה פתוחה יש מאות פניות של מועמדים ובעקבות משבר הקורונה המצב אף החמיר. זאת אומרת שבכל יום יש למגייסים בחברה עשרות קורות חיים לסנן בנוסף לעבודה השוטפת (ראיונות, מבחני הערכה וכו'). העומס הרב גורם לכך שמגייסים מנוסים מקדישים - 5-10 שניות בממוצע לעבור על קובץ קורות חיים, זהו! לא הרשמתם? אין בעיה, יש עוד מאות אחרים בתור. קיימים שלושה מרכיבים חשובים בקורות חיים – מראה, מבנה ותוכן, מיד נעבור עליהם.

קיימים שלושה מרכיבים חשובים בקורות חיים – מראה, מבנה ותוכן, נעבור עליהם בהמשך.

היכן ליצור את קורות החיים?
זו השאלה הנפוצה ביותר, איפה לכתוב את קורות החיים – לא היינו ממליצים לשלוח לחברות קובץ וורד, קובץ טקסט או תמונה ממגוון סיבות:

  • פורמטים אלו נתפסים בתור לא מקצועיים.
  • ישנן בעיות בקליטת קורות החיים במערכות הגיוס של החברות המגייסות.
  • חברות השמה וכוח אדם עלולות לערוך את הקובץ ללא ידיעתכם.
  • עיצוב שונה בפלטפורמות שונות – טלפון, טאבלט או מחשב.
  • מידע אישי נשמר בפרטי הקובץ: שם האדם האחרון ששמר, זמן כתיבה, מיקום ג"ג.


אז מה כן כדאי לעשות? להגיש קובץ בפורמט PDF, זהו הפורמט הנפוץ בעולם להגשת קורות חיים, גם דרך הפלטפורמה שלנו באתר, ממגוון סיבות:

  • העיצוב בו הוא סופי ויראה זהה בכל מערכת.
  • קיימים עיצובים מקצועיים שיחסכו לך זמן יקר.
  • הקובץ לא ניתן לעריכה חיצונית.
  • לא נשמר מידע אישי בפרטי הקובץ.

מראה כללי ותבניות עיצוב
חשוב שקורות החיים יהיו נאים לעין, קריאים, לא עמוסים מדי או מקושקשים, נקיים משגיאות כתיב, מתומצתים וברורים. אם הם יהיו כתובים בצורה מרושלת, המגייסים יקבלו רושם ראשוני (מבלי לראות אתכם כלל) של אדם חובבן והסיכויים שלכם להמשיך בתהליך ירדו פלאים.
פפורמט מקצועי יגדיל את העניין של המגייסים בקורות החיים שלכם, ימשוך את העין ויסקרן אותם. זהו בעצם הטריק הראשוני שיגרמו למגייסים להתמקד בך בצורה רחבה מאשר בקורות חיים טקסטואליים מיושנים. זה לא אומר שהתקבלתם לעבודה, אך כבר אתם נמצאים ביתרון גדול על פני מועמדים אחרים.
אתם יכולים לעצב בעצמכם במידה ואתה מעצבים מקצועיים. במידה ולא, תשתמשו בעיצובים שנבנו ע"י מומחי עיצוב עם חשיבה פסיכולוגית מאחוריה. ניתן למצוא עיצובים כאלו אצלנו באתר שנבנו על ידי מומחי גיוס והתקן הקיים בתעשייה - למה להמציא את הגלגל מחדש? חסכו לעצמכם זמן והתמקדו בחיפוש העבודה עצמו.

מבנה קורות החיים
למבנה המסמך יש משמעות גדולה עבור מגייסים - הוא חייב להיות סדר הגיוני ובנוי בצורה נכונה שתתן תמונה מדויקת של השלבים המקצועיים שעברתם במהלך חייכם.
המבנה המקובל בעולם ובו תומכת הפלטפורמה שלנו לכתיבת קורות חיים הינו: פרטים אישיים, הקדמה, ניסיון תעסוקתי, קורסים, השכלה, ניסיון צבאי / שירות לאומי, תחביבים וממליצים.
הכתיבה תהיה בסדר כרונולוגי הפוך, זוהי השיטה העיקרית למעבר על קורות חיים של מגייסים ברחבי העולם. בכל קטגוריה שציינו קודם, יוצג הניסיון האחרון בראש הרשימה עד הניסיון הראשון שלכם שיוצג אחרון.

ההיגיון בכך הוא להציג את הניסיון הרלוונטי שלכם בולט לעין. כפי שציינו, למגייסים יש 5-10 שניות לעבור על קורות חיים , לכן בשיטה זו מגייסים יקבלו תוך שניות בודדות את ההחלטה האם הניסיון שלכם מתאים לתפקיד. כמובן שיש מקום לשינוי במבנה וזה נתון לשיקול דעתכם, לדוגמא – אם אתם סטודנטים ללא ניסיון מקצועי, והכישורים העיקריים שאתם מביאים למעסיק הוא התואר שסיימתם בהצטיינות, יתכן ותרצו להזיז את סעיף ההשכלה למקום בולט יותר (מתחת להקדמה ולפני הניסיון התעסוקתי שלך, במידה וקיים כזה).

תוכן קורות החיים
זהו חלק חשוב ביותר עבור המגייסים להבין האם אתם מתאימים למשרה הרלוונטית או לא. לפי תוכן המסמך והניסיון המקצועי שלכם יבינו תוך מס' שניות האם קיימת התאמה בינכם לתפקיד.
חלקים שהם חובה:
  • מידע אישי (טלפון, מייל)
  • הקדמה (לא חובה - אבל מומלץ)
  • ניסיון מקצועי
  • מיומנויות
  • השכלה
  • שירות צבאי / שירות לאומי
חלקים שאינם חובה:
  • פרטים אישיים נוספים (ת"ז, רישיון נהיגה..)
  • התנדבויות
  • תחביבים
  • ממליצים
נקודה חשובה - קורות החיים אינם צריכים לכלול את כל הניסיון שלכם אחד לאחד, אלא אמורים ליצור עניין ולתת הבנה ראשונית למגייסים לגבי הניסיון שלכם והתאמתכם לתפקיד. במידת הצורך תזומנו לראיון (טלפוני או פרונטלי) בו תוכלו לפרט בהרחבה.
בנוסף, מומלץ ליצור מספר עותקים של קורות חיים עבור כל סוג משרה, ובכל סוג להדגיש את התוכן הרלוונטי לאותו התפקיד. יתכן ואתם מתאימים למשרת ראש צוות אך גם למשרת מנהל מוצר לכן ארגז הכלים שלכם שונה עבור כל משרה. יתכן ותוכלו להכניס את שניהם לקובץ אחד, אך עדיף להפריד למס' עותקים שבכל אחד תדגישו את היתרונות היחסיים והנתונים החשובים ביותר עבור התפקיד.
חשוב לציין – ברוב המקרים כתיבת קורות החיים תהיה בגוף שלישי ולא ראשון, אתם לא מציגים את עצמכם אלא מציגים אתכם. במידה והחלטתם לוותר על גוף שלישי, השמיטו מקורות החיים את המילים: "אני", "הוא", "היא".

פרטים אישיים ופרטי קשר
אנו ממליצים להתאים את הפרטים האישיים שלכם למדינה בה אתם ניגשים. בכל מדינה נהוג דבר אחר (עם או בלי תמונה, קידומת מדינה וכו'). יש משרות מסוימות שדורשות שתציינו את סוג רישיון הרכב שלכם לעומת כאלו שזה בכלל לא רלוונטי.
לרוב המשרות יספיקו הפרטים: שם מלא, טלפון ואימייל אך כדאי לציין גם עיר או מדינה, אזרחויות זרות ושנת לידה.

תקציר
זהו חלק קריטי, מגייסים עוברים על כמויות אדירות של קורות חיים ובעזרת סעיף זה ניתן להכניס את הקורא לפוקוס. לאחר התרשמות קצרה מהמראה הכללי, המגייסים ניגשים לקריאת התוכן - לעיתים כשקוראים המון קורות חיים ברצף עלולים ללכת לאיבוד מרוב תוכן. לכן כשיש משפט או שניים שמסכמים את הניסיון המקצועי והמיומנויות שלכם, זה עוזר למגייסים להיות ממוקדים בכם.
התקציר מסייע לקורות החיים לקבל גוון אישי יותר - אתם יכולים לכתוב שם על הישגים מסוימים שלכם או כל נתון חשוב אחר שתרצו שיקפוץ לעין של המגייסים, לדוגמא: "בוגרת יחידת 8200 בעלת תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה (ממוצע 90). מעל 10 שנות ניסיון בפיתוח תוכנה, מחפשת משרה מלאה באזור תל אביב".
כדאי להכניס להקדמה את התפקיד שלכם עם תיאור מרענן שמאפיין אתכם (לדוגמא - "מנהל מכירות שאפתן" או "מנהל כריזמטי"), הישגים משמעותיים שהיו לכם ("בוגר מצטיין", "בעל דוקטורט בפיזיקה"), המיומנויות העיקריות שלכם ("יחסי אנוש מעולים", "עמידה בתנאי לחץ") ומיקוד לגבי החיפוש שלכם ("משרה מלאה", "אזור תל אביב").

מומלץ לכתוב משפט תמציתי אשר יעביר את המוטיבציה, האנרגיות והרצון שלכם להתקבל לתפקיד. כדאי להימנע מהקדמה ארוכה יותר משני משפטים או בעלת תחביר מסובך, כי פשוט לא יקראו אותה ועלולה לעשות יותר נזק מתועלת. אם תכתבו הקדמה מעניינת ומסקרנת, יעלו הסיכויים שתתפסו את המגייסים ברשת שלכם.
שימו לב - במידה ויש ספק, עדיף לא לכתוב הקדמה מאשר שהיא תפגע בסיכוייך לקבלת התפקיד.

ניסיון מקצועי
המגייסים הגיע עד כאן – כל הכבוד לכם! אך ממש לא סיימנו, זהו החלק העיקרי בקורות החיים אשר לפיו יבינו המגייסים האם אתם מתאימים לתפקיד או לא, תשקיעו בחלק הזה ואל תעגלו פינות. אין טעם לציין את כל העבר המקצועי שלכם, 10 שנים אחרונות יספיקו לכם וגם אז הכניסו רק את הרלוונטיים למשרה, לדוגמא: אם עבדתם בזמן לימודי התיכון בתור מלצרים, מאז למדתם הנהלת חשבונות ועכשיו אתם מחפשים משרה בתחום, ניתן להשמיט זאת.
לא מדובר פה בכתיבת ביוגרפיה, אלא מסמך שיווקי, מתומצת וקריא אשר יספק למגייסים את המידע הרלוונטי כדי שיחליטו האם אתם מתאימים לתפקיד או לא.
כפי שציינו קודם, כתבו בסדר כרונולוגי הפוך, בו הניסיון האחרון שלך יופיע ראשון ברשימה. סביר להניח שתרצו לפרט עליו בצורה הנרחבת ביותר על חשבון תפקידים קודמים (במידה ולא עבדתם שם תקופה קצרה), לרוב זהו יהיה הניסיון שיהיה קשור לתפקיד הבא שלכם בקריירה.

הכתיבה הנוחה ביותר למעבר של מגייסים על הפירוט המקצועי היא בצורה של נקודות או מספרים ולא סיפור בהמשכים. כל נקודה צריכה להיות ממוקדת וייחודית, אין טעם לכתוב את אותה הנקודה במילים אחרות ורצוי שתהיה כתובה בגוף שלישי ולא ראשון.
דוגמאות:
  • "ניהול משמרת בחנות בגדים, חלוקת משמרות לעובדים ועבודה עם מלאי"
  • "אפיון ופיתוח מערכות ווב מורכבות בטכנולוגיות Python, Java, Node.JS"
  • "הובלת צוות מכירות גלובלי המונה 10 עובדים בארץ ובחו"ל"
  • "ניהול פרויקטים רוחביים בארגון, עמידה ביעדים ותקציב שנתי של 25 מיליון שקל".
אנו ממליצים לכתוב את הנקודות העיקריות שהיו לכם בתפקיד – מהחשובה ביותר שתרצו שתתפוס את עיני הקורא ועד לפחות חשובה, לעיתים שווה לסיים בסעיף האחרון בנקודה חשובה ואז יש מעטפת מילולית חזקה שתרשים את המגייסים. אין מקום לצניעות, אך גם אל תגזימו או תכתבו מידע שאין לו אחיזה במציאות, הרי יבדקו אתכם בהמשך וזה עלול יגרום לאי נעימויות מיותרות.
אם אתם יכולים להכניס מיומנויות או מושגים, פרויקטים שעבדתם עליהם, תפוקה שתרמתם לחברה, חסכון בכסף, הובלה מקצועית, שיפור תהליך מסוים – זה בהחלט יעזור לכם וכדאי להכניס אותם.

איך לכתוב קורות חיים

מיומנויות
הן מרכיבות את סט הכלים שלכם לתפקיד. אלו בעצם התכונות המקצועיות שצברתם במהלך השנים. מערכות גיוס נפוצות מאוד בחברות, כאשר שליחת קורות חיים תעביר את המסמך ששלחתם במערכת הגיוס של החברה והיא תסרוק ותשלוף נתונים, בין היתר את המיומנויות שלך כדי להציג למגייסים את קורות החיים המתאימים מבין אלו שנשלחו.
יש לכם מיומנויות רבות ומגוונות, עם זאת תנסו למקד ולציין רק את אלו הרלוונטיות ביותר לתפקיד אליו אתם מגישים קורות חיים. גם לסדר בו תציגו אותן יש משמעות, לכן תתחילו מהרלוונטית ביותר לתפקיד.

ניתן לחלק את המיומנויות לשתי קבוצות – תכונות אופי ("כריזמטיות", " כושר הובלה") לבין תכונות מקצועיות ("מפתח דוט נט", "מומחה בשיווק ומכירות"). חשוב להתאים את המיומנויות שיוצגו לתפקיד - מהרלוונטית ביותר לאלו שפחות. לדוגמא – לתפקיד של נציג מכירות תכונות מתאימות יהיו: שירותיות, יחסי אנוש מצוינים, שירות לקוחות, אך לתפקיד אחר כגון מתכנת הן לא יהיו רלוונטיות ומיומנויות אחרות יהיו חשובות יותר כגון הטכנולוגיות – פייתון, דוט נט, צד שרת, צד לקוח, HTML, CSS, Javascript וכו'.

השכלה
סעיף זה משתנה ביחס לתפקיד והמקצוע שלכם. לדוגמא –עבור מתכנת שהשתחרר מיחידה טכנולוגית, תואר יהיה פחות רלוונטי מאשר ניסיון מקצועי ולכן למשרות רבות יוכל להתקבל גם ללא תואר. מצד שני, לתפקידים מסוימים כגון עריכת דין, ראית חשבון, רפואה ותפקידים במדעי הרוח יש משקל גדול לתואר ואף למוסד האקדמי בו למדתם. יתכן ותרצו להוסיף גם פרסומים מדעיים שערכתם במהלך לימודיכם או פירוט על התזה או הדוקטורט.
זכרו כי גם ההשכלה צריכה להיות כתובה בסדר כרונולוגי הפוך ועשויה להכיל גם קורסים, סמינרים ותעודות מקוונות (נפוצות מאוד בימים אלו). במידה ויש לכם תואר, ניתן להשמיט או לדלל למינימום את הלימודים התיכוניים, אין להם שום רלוונטיות עבור המגייסים.
טיפ – אין חובה לרשום ממוצע, מטרת קורות החיים היא להרשים, לכן היינו ממליצים לציין את הממוצע רק אם הוא 80 ומעלה.

ממליצים
ישנן חברות שיבקשו מכם להעביר ממליצים כדי שישוחחו עמם עליכם. זהו שלב יחסית מתקדם בתהליך לכן כדאי להעביר אך ורק מי שאכן ימליץ עליכם, חברות מייחסות חשיבות גבוהה לשלב זה. במידה ולדעתכם יש מנהלים שאינכם בקשר טוב עמם, השתדלו לא להעביר אותם בתור ממליצים - עדיף למנוע את עוגמת הנפש שעלולה לקרות. נסו למצוא ממליצים חלופיים או להסביר למגייסים את הסוגייה.
ניתן לציין בקורות החיים את פרטי הממליצים, זוהי הקטגוריה האחרונה שתופיע בקורות החיים שלכם. ברוב המקרים לא נהוג לציין ממליצים ספציפיים אלא לכתוב: "ממליצים יועברו על פי דרישה" ובמידה ויש צורך בפרטיהם, יבקשו אותם מכם בשלבי הראיונות.

מגייסים ומערכות גיוס
עד כה אלו היו הנקודות העיקריות לכתיבת קורות חיים מנצחים, אך חשוב להתייחס לטכנולוגיה שנמצאת איתנו בשנים האחרונות במערכות גיוס (מערכות ATS).
חברות מקבלות מאות ואף אלפי קורות חיים בחודש, לעיתים ממגוון מדינות. המגייסים בחברה צריכים לעבור על קורות החיים, לסנן אותם, להעביר לבדיקה אצל מנהלים מגייסים ולנהל את כל תהליך הגיוס בצורה מסודרת. לכן לרוב החברות בעולם קיימות מערכות גיוס שנועדו לסייע למגייסים בתהליך המורכב, מערכות ATS.
כשאתם שולחים קורות חיים לתיבת Jobs של החברה או מגישים דרך אתר החברה, הקובץ נקלט במערכת גיוס שמנתחת באופן אוטומטי לחלוטין את קורות החיים שלך: מסננת, מעבדת, מוציאה מידע ואף יודעת להעביר למנהל המגייס המתאים – ללא מגע אדם!
כבר הבנתם את הבעיה, אתם עלולים ליפול בתהליך הראשוני ובכלל לא להגיע למגייס אנושי למרות שאתם חושבים שיש לכם קורות חיים פנטסטיים - לפי מחקר שנעשה, כ- 75 אחוז מקורות החיים שנשלחים בארה"ב לא עברו סינון אצל גורם אנושי!
מערכות אלו לא מתוחכמות מדי בשלב זה אך בעתיד הלא רחוק תשתפר הטכנולוגיה. כרגע מדובר על ניתוח טקסטואלי של קורות החיים לפי אלגוריתמים שהגדירו מראש. אחוז גבוה של קורות חיים עלול לא לעבור סינון ראשוני של מערכות הגיוס בגלל שלל סיבות: פורמט לא תקין, שגיאות עיצוב, תמונות, גודל קובץ, פורמט ועוד מספר סיבות שציינו בתחילת המאמר, זאת למרות שקורות החיים שלכם עשויים להיות תקינים לחלוטין מבחינת התוכן – ולעולם לא תדעו מכך!
זוהי סיבה נוספת למה לעבוד אך ורק עם אתרים מובילים ליצירת קורות חיים כגון הפלטפורמה שלנו, אשר תשפר פלאים את הסיכויים שלכם לעבור סינון ראשוני במערכות הגיוס של החברות.
דרך נוספת לשפר את הסיכויים שלכם לעבור את האלגוריתם במערכות אלו היא לשלב בקורות החיים שלכם מילות מפתח אשר מופיעות בתיאור המשרה אליה אתם ניגשים - רק במידה והם נמצאים בסט הכלים שלכם. אל תעמיסו המון מונחים כאלו אלא שמרו על תוכן תמציתי וברור.

קורות חיים לתפקידי רילוקיישן
כל מדינה מתאפיינת בדרך הספציפית שלה לחיפוש עבודה – כולל הדרך לכתיבת קורות חיים. לעיתים באותה מדינה אך בתעשיות שונות קיימים הבדלים מהותיים. התפקיד שלכם לערוך מחקר מקדים ולהבין כיצד התהליך מתנהל באותה המדינה הספציפית שתרצו להגיש בה את קורות החיים שלכם. חפשו דוגמאות לקורות חיים במדינה הספציפית, דברו עם אנשים שגרים בה ולמדו את המנהגים באותה המדינה.
ארה"ב ואירופה שונות מבחינת קורות החיים – לעיתים גם בתוך המדינות עצמן יהיו הבדלים: בחלקן צירוף תמונה תראה בגדר חובה אך בחלקן לא, בחלקן ידרשו מכתב מקדים ובמדינות מסוימות אף ירצו לדעת את מצבך המשפחתי.

לסיום, המאמר מפרט את כל הדרכים העיקריות שדרכן תוכלו ליצור קורות חיים מקצועיים שיעזרו לכם להתבלט מעל כולם. עכשיו כשהבנתם את העקרונות החשובים, השלב הבא הוא להיכנס לעמוד קורות חיים לדוגמא עם עשרות מאמרים מפורטים לפי תחום ותפקיד. זכרו - כתיבת קורות חיים דורשת הבנה ומקצועיות רבה כדי שתוכלו להרשים את המעסיק הפוטנציאלי שלכם ולהתקבל למשרת חלומותיכם. זוהי הסיבה שיצרנו עבורכם את הכלי שלנו - אתם מוזמנים לבנות דרכנו קורות חיים בקלות ובמהירות וליהנות מעיצובים מקצועיים שיצרנו ב- Resumake.co.il במיוחד עבורכם!